NIEUWS - Commerciële uitbuiting geweld in Mexico

De berichtgeving over Mexico in de Nederlandse media is eenzijdig en gaan of over de vele bizare drugsdoden of over het natuurgeweld dat vooral de kustgebieden van Mexico in het orkaanseizoen treft. Sinds enkele weken is daarbij de ophef over de nieuwe immigratiewet in Arizona gekomen. Maar berichtgeving van de andere zijde is zeer sporadisch zo ook de publiekelijke excuses van het welbekende cosmetica concern Lauder Inc. bekend van merken zoals Clinique, Estee Lauder, Bobbi Brown en MAC en zeer populair onder de latino bevolking in de Verenigde Staten.

Het merk Rodarte/MAC brengt op 15 september a.s. een nieuwe lijn cosmetica op de markt geïnspireerd volgens eigen zeggen op de Mexicaanse kleuren en cultuur. Deze nieuwe make-up lijn met ondermeer oogschaduw, lippenstift en nagellak is verkrijgbaar kleuren zoals “Juarez”, “factory”, “ghost town”, "del Norte" en "quinceanera". Voornamelijk de roze en mint kleurige nagellak met de namen Juarez en Factory zijn een smakeloze verwijzing naar Mexicaanse stad Juarez waar de afgelopen decennia duizenden meisjes en vrouwen tussen de 12 en 22 jaar zijn verkracht en vermoord. Vele van deze slachtoffers waren werkzaam in de maquiladoras en verdwenen op weg van of naar de fabrieken.

MAC bood publieke haar excuses aan voor deze ongelukkig gekozen namen en beloofde een deel van de opbrengst van de nieuwe cosmetica te doneren aan de mensen in Juarez. Klaarblijkelijk vond het merk dat commerciële belangen toch minder opwegen dan de onderdrukking van vele duizenden vrouwen die elke dag het slachtoffer zijn van het drugsgeweld.

Lees ook:
Pauw en Witteman
Hoezo Mexico Risico
Mexico Hoax

0 comments:

Een reactie plaatsen

Onderwerp...